سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۰۲:۰۷

نیم نگاهی به صنعت كشتی‌سازی در سال 2014

باشگاه خبری فراساحل: صنعت کشتی‌سازی دنیا در حال حاضر شرایط بهتری را نسبت به دو سال گذشته تجربه می‌کند اما همچنان فشار زیادی بر این صنعت وارد می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مانا، کارشناسان موسسه تحقیقاتی لویدزلیست معتقدند طی سال‌های اخیر، کشتی‌سازی‌های دو کشور چین و کره‌‌جنوبی، به عنوان بزرگ‌ترین کشتی‌سازی‌های دنیا، درصدد استفاده بهینه از تمرکز بر روی استخراج نفت و گاز و در نتیجه کشتی‌سازی در حوزه فراساحلی برآمده‌اند. اگر چه میزان سفارشات برای کشتی‌های تجاری از ابتدای سال 2013 به مدت یک سال و نیم رو به افزایش گذاشته است، اما قیمت این کشتی‌ها برای کشتی‌سازان رضایت‌بخش نبوده و سرمایه‌گذاران ترجیح دادند تا سرمایه خود را به عرصه ساخت و انجام پروژه‌های فراساحلی نفت و گاز هدایت کنند. در همین راستا، ساخت سازه‌ها و کشتی‌های فراساحلی از رونق خاصی برخوردار بود. اما با شروع سال 2014، در این حوزه از ساخت کشتی ورق برگشت و با برداشتن تمرکز سرمایه‌گذاری از این حوزه، میزان سفارشات سازه‌های فراساحلی کاهش چشمگیری داشت. بر طبق آمارهای موسسه تحقیقاتی کلارکسون، سفارش 286 سازه متحرک فراساحلی در دوره زمانی ژانویه تا اکتبر سال 2014، کاهش چشمگیری را نسبت به سفارش 660 فروند در این حوزه در سال 2013، تجربه کرد.

سازه‌های ثابت فراساحلی با تعداد 40 سفارش در سال 2014، شاهد رکود چشمگیری نسبت به سال 2013 با 129 سفارش بود. براساس این گزارش، کاهش 40 درصدی بهای نفت از ماه جولای سال 2014 و ادامه کاهش آن تا پایان سال گذشته میلادی، به روند روبه افول سفارش سازه‌های فراساحلی دامن زده است و به اعتقاد کارشناسان شرکت‌های نفتی تا مدت‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری برای ساخت سازه‌های نفت و گاز فراساحلی نشان نخواهند داد.

در این میان بازار سفارش کشتی‌های تجاری طبق تصویر زیر دوباره رونق گرفت و ماه اکتبر سال 2014، ماه بسیار پر رونقی برای کشتی سازان به شماررفت. در حقیقت شرکت‌های کشتی‌سازی در سال 2014، دو نیمه متفاوت سال را تجربه کردند. ماه ژانویه تا ژوئن سال 2014 براساس موسسه تحقیقاتی آماری کلارکسون شاهد سفارش کشتی‌های تجاری جهانی به وزن 63.9 میلیون DWT بود که رشد قابل توجهی را نسبت به سال 2013 و رقم 48 میلیون DWT نشان می‌دهد.

در همین راستا کشتی‌سازی‌های چین، کره‌جنوبی و ژاپن شاهد رونق در نیمه اول سال 2014 بودند. البته این رونق عمر زیادی نداشت و سفارشات کشتی‌های تجاری پس از ماه جولای سال 2014 روبه افول گذاشت به طوری که آمارها از کاهش مجموع سفارشات کشتی‌های تانکر، فله، کانتینربر در سال 2014 نسبت به سال 2013 میلادی خبر دادند.

این افت سفارشات در سال 2014 منجر به کاهش قیمت ساخت کشتی‌ها با تحویل تا سال 2016 و فشار مضاعف بر کشتی‌سازی‌ها شد. به هر حال با توجه به روند صعودی ملایم این عرصه از حوزه دریایی، وضعیت کشتی‌سازی در حال حاضر بهتر از دو سال قبل شده است. در مجموع، سفارش در کشتی‌سازی‌های چینی در پایان اکتبر سال 2014 به رقم 155.5 میلیون DWT رسید که نسبت به رقم 117 میلیون DWT در سال 2013 افزایش نشان می‌دهد. کشتی‌سازی کره‌جنوبی نیز با رسیدن به رقم 84 میلیون DWT در سال 2014 نسبت به 66.7 میلیون DWT، و کشتی‌سازی‌های ژاپن با رسیدن به رقم 58.9 میلیون TEU نسبت به 53.9 میلیون DWT در پایان اکتبر سال 2013، رشد میزان سفارشات را نشان می‌دهد. اما بهرحال با وجود افزایش سفارشات در ماه اکتبر سال 2014، هنوز شاهد رکود در فعالیت‌های کشتی‌سازی در سال 2014 بودیم که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله دلایل آن می‌توان به توقف سفارش ساخت کشتی از سوی کشتیرانی‌ها و انتظار برای بهبود کرایه کشتی‌ها اشاره کرد. در حال حاضر وضعیت کشتی‌سازی از دو سال پیش بهتر شده است اما شیب این بهبود بسیار ملایم بوده است.



  کد خبر : 256
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :